Το παρελθόν
(2013): Ο μεγάλος Ιρανός σκηνοθέτης
Asghar Farhadi επιστρέφει μετά το Ένας
Χωρισμός με μία γαλλική ταινία που ασχολείται και πάλι με το θέμα της
οικογένειας και των σχέσεων. Ο Αχμάντ
γυρίζει στο Παρίσι μετά από τέσσερα χρόνια για να συναντήσει την οικογένεια του,
την οποία είχε εγκαταλείψει για να γυρίσει στην Τεχεράνη. H Μαρί, η γυναίκα του, έχει δύο κόρες
από προηγούμενη σχέση, και σε αυτό το διάστημα συζεί με έναν άλλον άνδρα. Ο Αχμάντ
επιστρέφει για ένα σύντομο ταξίδι, για να υπογράψει τα χαρτιά του διαζυγίου, μόνο
που, για λίγες μέρες, θα χρειαστεί να μείνει στο σπίτι της Μαρί, μαζί με τα
παιδιά, αλλά και τον τωρινό της σύντροφο, τον Σαμίρ, τον 5χρονο γιο του και την
πληροφορία ότι η Μαρί είναι και πάλι έγκυος. Καθ’ όλη την διάρκεια της ταινίας
διεισδύουμε συνεχώς στο ψυχισμό, τα μυστικά και την σκοτεινή πλευρά κάθε
χαρακτήρα. Με τους αργούς ρυθμούς που μας έχει συνηθίσει ο σκηνοθέτης, μας
δίνει την δυνατότητα να εισβάλουμε στη ζωή τον πρωταγωνιστών και να νιώσουμε
την ανάγκη τους να ξεφύγουν από το παρελθόν και να χτίσουν ένα νέο μέλλον,
δημιουργώντας έτσι μια βαθιά συγκινητική ταινία. Το Παρελθόν «έφυγε» από τις
Κάννες με το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής και η πρωταγωνίστρια Bérénice
Bejo με το Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού.
Prisoners (2013):
Στο αγγλόφωνο του ντεμπούτο του, ο Καναδός σκηνοθέτης Ντενι Βιλνέβ, υποψήφιος
για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας για το Μέσα
από τις Φλόγες, τα καταφέρνει περίφημα. Χτίζει ένα εντυπωσιακό, σκοτεινό, αστυνομικό
θρίλερ, το οποίο βασίζεται πάνω στη διαστροφή και την σκληρότητα της ανθρώπινης
ψυχής. Όταν η εξάχρονη κόρη του Keller
Dover
εξαφανίζεται μαζί με την φίλη της, αποφασίζει ο ίδιος να πάρει την κατάσταση
στα χέρια του, αγνοώντας την αστυνομία. Επικεφαλής της επιχείρησης για την
εύρεση των δύο κοριτσιών είναι ο εσωστρεφής αστυνομικός Λόκι (εξαιρετική
ερμηνεία από τον Τζέικ Τζίλενχαλ), ο οποίος, είναι προφανές, πως μέσα από την
λύση αυτής της υπόθεσης θέλει να φτάσει σε μία δική του προσωπική κάθαρση. Ο
Χιου Τζάκμαν τα καταφέρνει ικανοποιητικά ως τρομοκρατημένος πατέρας, ο οποίος
τους αψηφά όλους τους νόμους για χάρη της κόρης του, και τελικά καταφεύγει στη
εκδίκηση. Ο Τζέικ Τζίλενχαλ, από την άλλη, είναι μια πραγματική αποκάλυψη.
Έχοντας επί μονίμου βάσεως ένα τικ στο πρόσωπο, μας μεταφέρει με μεγάλη
αμεσότητα την αγωνία και την ανάγκη του μέσα από αυτό το μυστήριο να βρει την
ηρεμία και τελικά τον ίδιο του τον εαυτό. Τέλος, ο Paul Dano, στο ρόλο του νοητικά
καθυστερημένου υπόπτου, χτίζει ένα πολύ δυνατό χαρακτήρα, που άλλοτε
παρουσιάζεται ως θύμα, και άλλοτε ως θύτης, ικανός για ανείπωτες πράξεις,
παίζοντας έτσι πολύ έντονα με το μυαλό και την ψυχολογία των θεατών. Το καστ συμπληρώνουν
οι Viola
Davis,
Maria
Bellο,
Melissa
Leo
κ.α.
Κωνσταντίνα Σιμιτζή για το touvlaki.blogspot.gr